poniedziałek, 11 września 2017

"To, co zostawiła" Ellen Marie Wiseman

"Jako dziecko Izzy Stone doświadcza ogromnej tragedii. Traci ukochanego ojca, którego zastrzeliła jej matka. Dziewczyna przyjmuje, że kobieta jest obłąkana i zrywa z nią wszelkie kontakty. Będąc nastolatką, trafia do rodziny zastępczej, w której pomaga przybranym rodzicom w porządkowaniu zbiorów lokalnego muzeum. W stosie porzuconych i zapomnianych przedmiotów Izzy znajduje plik nieotwartych listów, które okażą się kluczem do jej przeszłości. 

Rok 1929. Clara Cartwright ma osiemnaście lat i jest szaleńczo zakochana we włoskim imigrancie. Kiedy wyjawia rodzicom zamiar poślubienia mężczyzny, jej ojciec wpada w furię i wysyła córkę do kosztownego ośrodka dla obłąkanych."


W momencie, w którym poznajemy Clarę, dziewczyna ma zaledwie osiemnaście lat i wielkie plany na przyszłość. Widzi siebie u boku przystojnego mężczyzny, zakochana ponad wszystko, pragnąca założyć wymarzoną rodzinę - lepszy model swojej obecnej. Niestety na drodze do szczęścia staje ojciec Clary, który nie jest w stanie zgodzić się na związek córki. Robi wszystko, aby odseparować od siebie dwoje młodych ludzi, posuwając się do przerażających czynów - umieszcza Clarę w ośrodku dla obłąkanych. Dom psychiatryczny wygląda miło i przyjemnie, jednakże życie wewnątrz toczy się zupełnie inaczej... Opuszczona, samotna i cierpiąca dziewczyna za wszelką cenę chce się stamtąd wydostać, gotowa poświęcić nawet najdrogocenniejsze rzeczy. Na swojej drodze spotyka wielu ludzi, lecz większość z nich usiłuje wmówić jej prawdziwą chorobę psychiczną. Co pocznie Clara Cartwright? Czy odnajdzie spokój i szczęście? 

Wiele lat później - poznajemy młodziutką Izzy, której matka zabiła ojca we śnie. Po tym czynie zostaje zamknięta w więzieniu, a dziewczyna umieszczona w rodzinie zastępczej. Z wiekiem zaczyna rozumieć, co się tak naprawdę wydarzyło oraz dlaczego matka postąpiła właśnie tak. Listy, które przypadkowo znajduje zmieniają jej przyszłość i postrzeganie świata. Między czasie Izzy zagłębia się w losy Clary Cartwright w związku z badaniami w muzeum. Dziewczyna ma swój cel, dlatego też z ogromnym zaangażowaniem pomaga w pracy i odkrywaniu przeszłości Clary. Niestety, codzienność nie wygląda u niej zbyt kolorowo, a nowi koledzy starannie uprzykrzają jej szkolne życie.

Autorka umiejętnie wprowadza czytelnika w obydwie rzeczywistości, niemalże równocześnie - ponieważ rozdziały dotyczące Izzy oraz Clary przeplatają się. Dokładnie poznajemy główne bohaterki na różnych etapach czasowych, ich życie, znajomych, sytuacje rodzinne, życiowe oraz cele i marzenia. Zarówno jedna, jak i druga kobieta nie mają łatwego życia, jednakże za wszelką cenę walczą o swoje, poświęcając wiele.

Historia przedstawiona w powieści ma w sobie coś, czego nie potrafię wyrazić słowami, coś niesamowitego i magicznego. Jest ona głęboka, realistyczna i niesie ze sobą niejedno przesłanie. Opowieść ukazuje kobiety, które nie są traktowane przez rodzinę poważnie, a jednak mimo wszystko walczą o swoje. Nawet w najgorszych momentach, gdy wszystko zmierza ku złemu, ich silne charaktery i gorące uczucia nie stygną, wręcz przeciwnie - dodają sił.

Pomimo, że poznajemy dwie całkowicie różne kobiety, w ogromnym odstępie czasowym i w różnych sytuacjach, od samego początku książki odnosiłam wrażenie, że coś ich łączy. Nie jest to wspólna historia, jednakże ich tragedie miały podobne charaktery, a ich dążenie do celu było wręcz imponujące. Obie kobiety zostały naznaczone przez los, potraktowane w najgorszy sposób, jednak żadna z nich nie poddała się i pokazała, że warto czekać - a los się odwróci i wszystko zostanie im wynagrodzone. 

Podsumowując - "To, co zostało" to głęboka, poruszająca i chwilami wzruszająca opowieść o trudnej rzeczywistości, która spotkała oddalone od siebie w czasie dwie bohaterki. Książka ukazuje siłę ich kobiecości i ciężkie losy, które je spotkały. Historia przedstawiona została w sposób niezwykle przejrzysty i dokładny, a mimo wszystko - głęboko trafiający do czytelnika. Powieść przeniosła mnie w zupełnie inną rzeczywistość, miałam okazję poznać dwie silne bohaterki, niełatwe życie w domu dla obłąkanych oraz wraz z nimi odkrywać historie zawarte w listach i pamiętnikach pozostawionych na stracenie.

Tytuł: To, co zostawiła
Autor: Ellen Marie Wiseman
Wydawca: Wydawnictwo Kobiece
Miejsce wydania: Białystok
Data wydania: 18.08.2017
Liczba stron: 496
Moja ocena: 9/10

Za egzemplarz do recenzji dziękuję Wydawnictwu Kobiecemu.

Livingbooksx

15 komentarzy:

  1. Czuję, że ta książka by mnie mocno wciągnęła. Zapisuję sobie jej tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zatem życzę przyjemnej lektury w przyszłości :)

      Usuń
  2. Zaintrygowała mnie, jestem bardzo ciekawa obu bohaterek i ich sytuacji :)
    Pozdrawiam :)
    http://czytanie-i-inne-przygody.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każda z nich jest inna, a jednak mają ze sobą coś wspólnego :) Polecam zagłębić się w lekturę, jest rewelacyjna :)

      Usuń
  3. Chciałabym poznać ten tytuł i chciałabym, żeby we mnie również wywołał tyle emocji. Ciekawe, czy również dopatrzyłabym się w nim czegoś magicznego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że warto spróbować, bo historia jest niezwykle wciągająca i poruszająca :)

      Usuń
  4. Miałam okazję przeczytać i książka mnie oczarowała. Cudowna ❤

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się w stu procentach, jest wspaniała i czarująca :)

      Usuń
  5. Myślę, że to może być książka dla mnie. Lubię takie poruszające historie.
    BTW Czy ja Ci już mówiłam, że wygląd Twojego bloga jest OBŁĘDNY? Cudo! <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak miło, bardzo dziękuję! :)
      Powieść z całego serca polecam!

      Usuń
  6. Wcześniej czytałam kilka negatywnych opinii i teraz sama już nie wiem, co myśleć ;) Twoja recenzja na pewno bardzo zachęca do sięgnięcia po ten tytuł. Zapowiada się emocjonująca lektura, dlatego zapewne kiedyś zaryzykuję.
    Pozdrawiam!
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Historia opisana w tej książce mnie zaintrygowała. Uwielbiam przeplatające się historię kilku osób, które w jakiś sposób łączą się.

    Pozdrawiam
    maykaok.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Coś w sam raz dla mnie, bardzo lubię gdy w książce jest więcej niż jedna perspektywy zwłaszcza gdy dane osoby dzieli duży okres czasu. Dodaje książkę do chciejlisty :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak wiele dobrego o tej książce słyszałam. Bardzo chcę sprawdzić w czym tkwi jej fenomen.
    kocieczytanie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Przez całe moje życie nigdy nie widziałem nic, co działa tak szybko, jak dr Agbazara spell. Po tym, jak skontaktował się z DR. Agbazara, zacząłem wierzyć, że każda moneta ma dwie strony. Kiedy mój kochanek temu przysiągł nigdy nie zobaczyć mnie ponownie opuścił mnie, ale dzięki Bogu, że dzięki pomocy doktora Agbazara zrobiłem mój kochanek z powrotem do mnie w ciągu 48 godzin, a ja chcę uszkodzony innych ludzi serce, aby lekarz Agbazara te części, które znajdują się poniżej e-mail na adres: ( agbazara@gmail.com ) lub za pośrednictwem Whatsapp ( +2348104102662 ), to można zobaczyć cud dr Agbazara

    OdpowiedzUsuń